Podlaskie Kino Plenerowe zagościło w Turośni Kościelnej. Gminny Ośrodek Kultury, dzięki współpracy z Podlaskim Instytutem Kultury i Urzędem Marszałkowskim Województwa Podlaskiego zorganizował w niedzielę, 11 lipca dwa seanse pod chmurką. Spragnieni spotkań mieszkańcy licznie zgromadzili się na boisku szkolnym.

Dzieci obejrzały nieziemskie przygody Baranka Shauna, zaś na wieczorny seans zaproponowaliśmy mieszkańcom „Jokera”.

Dziękujemy Dyrekcji Zespołu Szkół w Turośni Kościelnej za użyczenie placu i Sołtysowi sołectwa Turośń Kościelna I za pomoc w uruchomieniu sprzętu!

oprac. i zdjęcia: Agnieszka Popławska

Na stadionie sportowym w Turośni Kościelnej 9 i 10 lipca br. odbyły się wydarzenia związane ze sportem balonowym. Białostocki Klub Balonowy w ramach współpracy z Gminą Turośń Kościelna i Gminnym Ośrodkiem Kultury zorganizował zawody modeli i pokazy startu balonów w ramach III Fiesty Balonowej w Białymstoku.

W piątek w godzinach przedwieczornych przy licznie zgromadzonych mieszkańcach gminy miało odbyć się rozegranie konkurencji balonowej. Niestety, silny wiatr uniemożliwił start balonów z boiska i rozegranie konkurencji. Jedynie dla zgromadzonej publiczności zaprezentowano postawienie jednego balonu.

Sobotni piknik rodzinny otworzył II Festiwal Modeli Balonów, zorganizowany przez BKB dla miejscowych dzieci. Modelarskie zawody bibułkowych modeli polegały na wykonaniu jak najdłuższych lotów modelami małych balonów wykonanymi z bibułki. W zawodach startowano w dwuosobowych zespołach, łącznie 29 chętnych zawodników. Po napełnieniu modeli ciepłym powietrzem puszczone modele wykonywały wolne loty, których czas mierzony był od startu do momentu lądowania.

Na zainteresowanych czekał nie tylko pokaz balonów, ale także: stoiska Klubu Seniora i Kół Gospodyń Wiejskich z terenu gminy, ognisko, dmuchańce, malowanie twarzy, pokaz sprzętu strzeleckiego KSS „Legion Wschodni” i wozu strażackiego OSP Turośń Kościelna. Ponadto piknik odwiedził także Łoś Powiatowy, który chętnie pozował do pamiątkowych zdjęć z dziećmi.

Długo oczekiwaną przez publiczność konkurencją były loty balonem na ogrzane powietrze. W pierwszej kolejności z murawy boiska wystartowały dwa balony. Drugi balon pełnił funkcję „lisa” dla zawodników biorących udział w zawodach sportowych. Pierwsza konkurencja polegała na wystartowaniu balonem prze stadionem i rzuceniu markera jak najbliżej rozłożonego na murawie krzyża. Natomiast druga polegała na uzyskaniu jak najlepszego wyniku w locie za balonem – „lisem”. W przeprowadzeniu zawodów ogromne znaczenie miała pogoda, a ta sobotnia była na tyle dobra, by pozwolić na bezpieczne rozegranie startów i konkurencji.

Od 1 lipca 2021 r. każdy właściciel lub zarządca budynku musi złożyć deklarację dotyczącą źródeł ciepła i spalania paliw. Dotyczy to wszystkich budynków – mieszkalnych i niemieszkalnych, w tym jednorodzinnych, wielorodzinnych czy handlowo-usługowych.

Ewidencję prowadzi oraz jest jej administratorem minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa.

Na podstawie deklaracji powstanie Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków (CEEB). Będzie to aplikacja do gromadzenia i udostępniania informacji o tym, w jaki sposób ogrzewamy nasze domy oraz posłuży do rozpoznania rzeczywistej sytuacji energetycznej w Polsce i podjęcia realnych działań na rzecz poprawy jakości powietrza.

Deklaracje będzie można składać:

  1. w formie elektronicznej na stronie: https://zone.gunb.gov.pl – jest to najszybszy i najwygodniejszy sposób.
  2. w formie papierowej - wypełniony dokument można będzie wysłać listem na adres urzędu lub złożyć osobiście w Urzędzie Gminy Turośń Kościelna, ul. Białostocka 5 (deklaracja do pobrania na stronie: https://www.gunb.gov.pl/strona/centralna-ewidencja-emisyjnosci-budynkow-faq lub www.turosnkoscielna.pl w zakładce Załatw sprawę).

Przepis dotyczy budynków mieszkalnych oraz niemieszkalnych w całej Polsce. Przepisy zakładają 12-miesięczny termin na złożenie deklaracji CEEB dla budynków już istniejących oraz 14-dniowy od dnia pierwszego uruchomienia źródła ciepła lub źródła spalania paliw dla budynków nowopowstających.

Złożona deklaracja musi zwierać:

  1. imię i nazwisko albo nazwę właściciela lub zarządcy budynku lub lokalu oraz adres miejsca zamieszkania lub siedziby;
  2. adres nieruchomości, w obrębie której eksploatowane jest źródło ciepła lub źródło spalania paliw;
  3. numer telefonu właściciela lub zarządcy budynku lub lokalu, o ile posiada;
  4. adres poczty elektronicznej właściciela lub zarządcy budynku lub lokalu, o ile posiada;
  5. informacje o liczbie i rodzaju eksploatowanych w obrębie nieruchomości źródeł ciepła lub źródeł spalania paliw oraz o ich przeznaczeniu i wykorzystywanych w nich paliwach (w przypadku zmiany tych danych właściciel lub zarządca budynku lub lokalu jest obowiązany złożyć nową deklarację w terminie 14 dni od dnia, w którym zaistniała zmiana).

Stabilny fundament, intensywny rozwój i dobre prognozy na przyszłość – tak można podsumować trzy dekady działalności gminy Turośń Kościelna. We czwartek, 24 czerwca odbyła się uroczysta sesja Rady Gminy, w ramach której Gmina Turośń Kościelna, we współpracy z Gminnym Ośrodkiem Kultury w Turośni Kościelnej, zorganizowała 30-lecie samorządu. Święto wspólnoty lokalnej zgromadziło w sali widowiskowo-konferencyjnej w Turośni Kościelnej przedstawicieli władz samorządowych, radnych, sołtysów i gości.

W wydarzeniu udział wzięli, m.in. Grzegorz Kucharewicz – reprezentant posła do Parlamentu Europejskiego Krzysztofa Jurgiela, Bohdan Paszkowski – wojewoda podlaski, Marek Malinowski – członek zarządu województwa podlaskiego, Andrzej Jurczak – wójt gminy Turośń Kościelna w latach 1990-2010, Mariusz Dudziński – burmistrz miasta i gminy Tykocin, Adam Tomanek burmistrz miasta i gminy Zabłudów, Henryk Łapiński burmistrz miasta i gminy Suraż, Krzysztof Marcinowicz – wójt gminy Juchnowiec Kościelny, insp. Maciej Daniel Wesołowski – komendant Miejski Policji w Białymstoku, nadkom. Tomasz Organek – komendant Komisariatu Policji w Łapach, Witold Karczewski – prezes Izby Przemysłowo-Handlowej w Białymstoku, Marek Antoniuk – prezes Zarządu Banku Spółdzielczego w Juchnowcu Górnym, Waldemar Franciszek Wilczewski – dyrektor Muzeum Podlaskiego w Białymstoku, Robert Pruszyński – dyrektor Rejonu Energetycznego PGE Dystrybucja, Oddział w Białymstoku.

Jak podkreślił w swoim wystąpieniu Grzegorz Jakuć – wójt gminy Turośń Kościelna, wieloletnia praca na rzecz wspólnego dobra przyniosła rozwój nowoczesnej infrastruktury i przedsiębiorczości. - Na początku lat 90. szczątkowa sieć wodociągowa była w dwóch miejscowościach. Obecnie mamy 100 proc. miejscowości z dostępem do tej sieci – mówił Grzegorz Jakuć. - Liczba zbudowanych obiektów, dróg, wykonana sieć kanalizacyjna, gazownicza, odnawialne źródło energii to jest przełom.

Czwartkowa uroczystość była doskonałą okazją do podziękowania wszystkim mieszkańcom za niezmienne od lat zaangażowanie w pracę na rzecz samorządu. Słowa szczególnego podziękowania popłynęły do przewodniczących rad, radnych i sołtysów wszystkich kadencji. Wyrazem wdzięczności były, wydane specjalnie na tę okoliczność, księgi pamiątkowe. - Historia spisana będzie żyła w pamięci pokoleń. Słowa ulatują, pismo pozostaje - powiedział Grzegorz Jakuć przed wręczeniem publikacji.

Wójt gminy odczytał listy gratulacyjne w imieniu nieobecnych: Jacka Żalka – Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej, Dariusza Piontkowskiego – Wiceministra Edukacji i Nauki, Jarosława Zielińskiego – posła na Sejm RP. List przesłany przez Starostę Powiatu Białostockiego Jana Bolesława Perkowskiego odczytała Bożena Bieryło – radna powiatu.

Wydarzenie uświetniła prelekcja, pt. „Samorząd wczoraj i dziś. Doświadczenie i nowe kierunki rozwoju”, którą wygłosił dr hab. Sławomir Presnerowicz, profesor Uniwersytetu w Białymstoku.

Zwieńczeniem uroczystości był koncert słowno-muzyczny, pt. „Polskie drogi do samorządności” w wykonaniu Zespołu Sonanto.

 

zdjęcia: Marcin Dryl

Rachmistrz 23 06 instagram

 

Uwaga Podlasie! Rusza pilotaż konkursu „Nasz Zabytek” Fundacji Most the Most!

 

Mieszkasz w województwie podlaskim? Chcesz pozytywnie wpływać na Twoje otoczenie i zostać lokalnym bohaterem? Interesujesz się lokalną historią, kulturą, ochroną zabytków? Znasz w swojej okolicy zabytkowe miejsca, którym warto dać nowe życie? Weź udział w pilotażu konkursu „Nasz Zabytek”. Nabór zgłoszeń rusza już 7 czerwca i potrwa do 5 lipca 2021 r.

 

„Nasz zabytek” to konkurs organizowany przez Fundację Most the Most dla każdego, kto chce pozytywnie wpływać na swoje otoczenie. Uczestnicy konkursu mogą zgłaszać zabytki ze swojej okolicy, którym warto przywrócić świetność. Następnie będą mogli zaproponować pomysł jak zwycięski zabytek może być wykorzystany przez lokalną społeczność. Zwycięski projekt uzyska od Fundacji Most the Most dofinansowanie (do 1 000 000 PLN). Właściciel zabytku przeznaczy je na rewaloryzację zabytku i dostosowanie go do wybranej w konkursie funkcji społecznej.

 

Ważne – w konkursie można zgłaszać tylko zabytki nieruchome wpisane do rejestru zabytków, wojewódzkiej lub gminnej ewidencji zabytków. W konkursie będą oceniane zabytki, które są własnością publiczną (należą np. do jednostek samorządu terytorialnego, Skarbu Państwa).

 

Konkurs „Nasz zabytek” jest podzielony na dwie części: 

 

  • I Konkurs – wybór jednego zabytku w województwie (start 7 czerwca 2021 r); 
  • II Konkurs – wybór pomysłów na sposób użytkowania / nową funkcję społeczną zwycięskiego zabytku (start w sierpniu 2021 r. - po zakończeniu I Konkursu).  

 

Udział w konkursie – krok po kroku

 

W konkursie może wziąć udział każdy (osoba fizyczna), kto chce zrobić coś dobrego dla lokalnej społeczności i regionu. Jak to zrobić?

 

I Konkurs – na wybór 1 zabytku w województwie (nabór zgłoszeń 7 czerwca – 5 lipca 2021 r.)

 

·       Znajdź zabytek w okolicy, który jest dla Ciebie ważny i wart nadania mu nowej funkcji społecznej.

 

·       Sprawdź czy miejsce, które chcesz zgłosić to na pewno zabytek nieruchomy wpisany do rejestru zabytków, wojewódzkiej lub gminnej ewidencji zabytków i czy jest własnością jednostki publicznej (należy np. do jednostek samorządu terytorialnego, Skarbu Państwa).

 

·       Zrób zdjęcie zabytku.

 

·       Wypełnij i prześlij elektroniczny formularz zgłoszeniowy.

 

Więcej informacji, wskazówki jak sprawdzić zabytek oraz formularz zgłoszeniowy znajdziesz na stronie fundacji: www.mostthemost.pl

 

Jeśli nie masz dostępu do internetu lub wypełnienie formularza sprawia Ci trudność, możesz zgłosić zabytek przez telefon: + 48 22 47 55 111 lub +48 517 884 088. Pamiętaj, żeby wcześniej przygotować podstawowe informacje na temat zgłaszanego zabytku.

 

II Konkurs –  wybór zgłoszonych przez lokalną społeczność pomysłów na sposób użytkowania / nową funkcję społeczną zwycięskiego zabytku (nabór zgłoszeń w sierpniu przez 4 tygodnie)

 

·       Wykreuj pomysł w jaki sposób zabytek mógłby zostać wykorzystany w przyszłości? Jak może służyć Tobie i Twojej społeczności?  Jakie nowe funkcje mógłby pełnić?

 

·       Opisz swój pomysł i uzasadnij zgodnie z kryteriami Konkursu: odpowiedź na potrzeby lokalnej społeczności, potencjał społeczny, funkcjonalność, propozycja promocji wśród lokalnej społeczności, użyteczność i atrakcyjność w środowisku lokalnym, międzypokoleniowe zaangażowanie i współpraca.

 

·       Wyślij elektroniczny formularz zgłoszeniowy.

 

Dlaczego warto się zaangażować?

 

Udział w konkursie „Nasz zabytek” to pierwszy krok, by wykreować i zrealizować swoje pomysły, pobudzić wyobraźnię, poczuć wpływ na własne otoczenie. Przekonać się, że nasze zaangażowanie przynosi namacalne i wspaniałe efekty. Każdy zgłoszony zabytek i pomysł ma szansę wygrać, a zgłaszający zostać lokalnym bohaterem.

 

Ideą konkursu jest wzmacnianie wpływu społecznego na najbliższe otoczenie, wyzwolenie potencjału lokalnych społeczności do współpracy na rzecz kultury i ochrony lokalnych zabytków. Fundacja Most the Most chce, aby mieszkańcy województwa podlaskiego zaangażowali się w wybór zabytków do rewaloryzacji i sami wykreowali dla nich nowe przeznaczenie. To nie wszystko. Organizatorowi konkursu zależy na tym, żeby właściciel zwycięskiego zabytku włączył w prace studentów / absolwentów szkół i uczelni wyższych (np. architektury, konserwacji, historii sztuki), aby przy realizacji projektu mogli zdobywać doświadczenie zawodowe.

 

Celem, który Fundacja Most the Most chce uzyskać w perspektywie długofalowej jest aktywne użytkowanie zrewaloryzowanych zabytków przez lokalną społeczność. Fundacja planuje kontynuować współpracę z właścicielami obiektów przy współorganizacji wydarzeń. Może się to również przyczynić do zwiększenia atrakcyjności turystycznej miejscowości, w której będzie miała miejsce rewaloryzacja zabytku.

 

Po pilotażu Fundacja Most the Most planuje ogłosić konkurs „Nasz Zabytek” w kolejnych województwach.

 

O Fundacji Most the Most

 

Fundacja Most the Most jest niezależną organizacją non-profit. Naszą misją jest budowanie kapitału społecznego poprzez wspieranie kultury, twórców i międzypokoleniowej współpracy. Jesteśmy mostem między przeszłością i przyszłością, inspiratorem i integratorem społeczeństwa na rzecz kultury. Odnawiamy zabytki i dajemy im nowe życie. Pokazujemy światu osiągnięcia Polski i Polaków. Budujemy dumę z naszej historii i kultury, naszych przodków i ich dokonań. Inicjujemy współpracę wielu środowisk i partnerów, bo wspólnie możemy więcej, a nawet najwięcej. Most the Most – łączymy pokolenia!

 

Kontakt dla mediów:

 

Martyna Krawczonek

 

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
+48 532 390 625

 

 

 

 

 

v\:* {behavior:url(#default#VML);} o\:* {behavior:url(#default#VML);} w\:* {behavior:url(#default#VML);} .shape {behavior:url(#default#VML);} Normal 0 false 21 false false false PL X-NONE X-NONE/* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:Standardowy; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:8.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;}